Australische Tradities & Beloftes

1 mei 2010 - Belmont, Australië

Het wordt weer eens tijd voor een berichtje! Voordeel is dat deze 2 keer zo lang wordt, na zo'n lange tijd
geen update!

Als eerst wil ik alle lieve ex-collega's van de boomhut bedanken voor 't berichtje, leuk om van jullie te horen! Ik kijk nog vaak even die supermooie map door om herinneringen op te halen, ik kan alleen maar hopen dat ik zulke gezellige collega's hier krijg (als ik ooit aan 't werk kom...)! Meer over het proces 'werk zoeken' later in dit verhaal...

Laat ik maar beginnen met wat het langst geleden is: Simon's verjaardag. Hij is 27 geworden en we hebben het 's avonds bij z'n ouders gevierd! Ik had een mooie verjaardagstaart gemaakt, een echte Australische 'Pavlova' taart. Dit is een soort schuimachtige taart met een dikke laag slagroom erop en bovenop versierd met fruit. Heeel erg lekker (en fout :) ).

Onze Butters is alweer bijna 6 maanden en is nu echt geen puppy meer. Het is een echte tiener en gedraagt zich hier ook naar. Denk aan kuilen graven in de net-nieuw-aangelegde-tuin, Dante de 2-keer-zo-grote-en-sterke-cattledog irriteren door aan z'n staart te trekken en te bijten en wat iedereen wel kent die een hond heeft: als ik niet aan de riem ben, kun je roepen en gek doen wat je wilt, maar ik kom toch lekker niet!
Maar verder issie heel lief hoor ;) Ik ben zoo blij dat hij geen 1 keer aan onze meubelen heeft zitten kauwen! Dat maakt al het vorige weer goed.

Het begint hier nu echt herfst te worden en 's nachts koelt t wat meer af, hoewel het nog steeds zo'n 15 graden is. Op de 1 of andere manier voelt dit echt koud aan, misschien omdat je hier altijd die hitte gewend bent. Iedereen loopt 's avonds met dikke truien aan.
Overdag is de temperatuur nog wisselend, het is een paar dagen zo'n 20 graden geweest en bewolkt, maar er zijn ook veel dagen geweest wanneer het weer 25 - 27 graden is en zonnig. Het schijnt nog steeds te warm te zijn voor deze tijd van het jaar.

Het is in ieder geval nu wel beter weer om overdag te gaan wandelen en zoals je op de foto's ziet, is dat echt heerlijk! Er is een wandelpad dat bijna rond het hele meer gaat en ik loop vaak een bepaald stuk. Onderweg kom je zoveel grappige dingen tegen, bijvoorbeeld laatst kwam er een pelicaan voorbij zwemmen! Het is alleen zo jammer dat er vlak naast een grote weg is, zodat je de hond niet van de riem kunt doen.

Ook gaan we sinds een paar maand elke dinsdagavond naar de 'pub', we gaan dan eerst uit eten met vrienden van ons, Kane en Louise, die we kennen uit Frankrijk. Kane is met Simon opgegroeid en Louise is Engelse en zit in hetzelfde schuitje als ik :) d.w.z. die is hier op hetzelfde visum als mij. Dan begint om 19.30 uur de 'Trivia' avond. Iedereen kan hier aan meedoen. Je hebt dan een bepaald aantal teams, ligt eraan hoeveel er aanwezig zijn. Op de grote TV worden dan allerlei vragen gesteld die je moet beantwoorden en welk team er het meeste goed heeft, wint! Heel erg gezellig, ons team heet de 'United Nations', omdat het bestaat uit Louise en Simon's moeder (Engels) en ik (Nederlands) en Simon en Kane (Australiers). Tussendoor laten ze een paar keer een foto zien en dan moet je raden uit welk jaartal die foto komt. Degene die er 't dichtsbij zit, wint 15 dollar. Wij gaan erg goed, we hebben nu al 4 weken achter elkaar gewonnen. Je wint dan 40 dollar en dat kun je weer besteden in t restaurant. Dus gaan we elke week uit eten voor 10 dollar per persoon en is het dus gratis :)

Vorige week kwam een kennis van Simon uit Engeland een paar dagen logeren, dat was erg gezellig. Ook hem kennen we van onze tijd in Frankrijk. We zijn gaan '4 Wheel Driven' op 't strand. Ze hebben hier overal stukken op 't strand in de duinen speciaal voor het gebruik van jeeps. Je kunt dus met je eigen auto gaan crossen op 't strand. Simon's broer Trent heeft zo'n oversized ding en dat was heel erg gaaf!

En afgelopen zondag was het ANZAC day, dat staat voor Australian New Zealand Army Corps. Op deze dag worden niet alleen de slachtoffers van de WOI, WOII en Vietnam herdacht, maar ook de veteranen geeerd. Elke stad heeft een optocht (zie video's) en na de optocht is het natuurlijk op naar de kroeg! De meeste plaatsen hebben naast de 'normale pubs' ook een 'RSL club', dit is een pub die vroeger speciaal voor de veteranen was. Je ziet hier veel oorlog monumenten en medailles. Vandaag de dag wordt er in Australie een beetje misbruik gemaakt van deze dag, want het drinken van alcohol is belangrijker dan waar het eigenlijk om draait. En zo zaten wij dan ook om 11 uur zondagochtend in de kroeg aan de alcohol.
Op deze dag is er nog een typische Australische traditie: Two Up. Dit is een spel dat de rest van het jaar niet toegestaan is, maar op deze dag wel. Het is iets wat de soldaten vroeger speelden en het is nu een echte traditie. Het is eigenlijk gewoon 'kop of munt'. Iedereen staat in een grote cirkel en in het midden staat iemand met 2 munten op 'n plankje. Die zegt dan bijvoorbeeld: '20 dollar op kop!' en dan speelt iemand anders munt. Hij gooit dan de munten en ze moeten allebei hetzelfde hebben. Degene die het goed heeft, wint dan de 20 dollar. Mensen die staan te kijken doen het dan ook onderling, met bijvoorbeeld 5 dollar. Ook hier heb ik een video van gemaakt! Hoezo gokken is een probleem in Australie?! Aan het einde van de middag spelen sommigen echt met honderden dollar op 1 spel!
Wel erg interessant om dit te zien, omdat het echt een traditie is wat van vroeger komt. Australie heeft bijna geen echte tradities, omdat het zo'n jong land is.

Ik heb ook foto's gemaakt van de 'Swansea RSL', zodat jullie een beetje een idee hebben van een Australische Pub.

Goed, daarnaast ben ik ook nog steeds op zoek naar werk, heb al op vele vacatures gesolliciteerd, maar ik wordt elke keer afgewezen. Het is ook een beetje frustrerend dat Australiers je van alles beloven, maar er niks van terecht komt. Je wordt nooit teruggebeld, als mensen afspreken dat ze zullen informeren bij een kennis komt er nooit wat van terecht enz.
Een kennis van Simon heeft een nicht die de manager van een kinderdagverblijf is, dus daar ben ik heengeweest en heb m'n cv aan haar gegeven. Ze zei dat ik op de inval lijst kwam te staan en 'We'll take it from there'. God knows what that means! Daar zal ik over een week ook wel weer zelf achteraan moeten.
Maar goed, ik geef niet op, er zal toch iets moeten zijn! Ik ga binnenkort mijn Australische EHBO diploma halen, want die is hier verplicht in de kinderopvang. Gelukkig kan dit in 1 dag, handig!

Tot zover mijn avonturen van deze keer, ik heb ook nog een nieuwe video van Butters erop gezet met z'n favoriete speeltje 'de tractor-band!' En nog een mooie zonsondergang bij het meer die we toevallig te zien kregen!

Veel liefs aan al jullie Nederlanders, ik heb nog geen Nederlanders gezien hier! :)

1. Eva:
    1 mei 2010
    Ik hoop echt dat je heel snel aan het werk komt lief!

Liefs!
  2. Desi:
    1 mei 2010
    Leuk verhaal Criz! Fijn om weer zo'n update te krijgen!
    Wat een leuke dingen doe je allemaal, kijk steeds meer uit naar een bezoekje Australie! Heerlijk! Het ziet er ook zo mooi uit allemaal!

Suces met je EHBO cursus en je sollicitaties, je vind vast en zeker wel iets!
    Liefs, Dees
  3. Leonie:
    2 mei 2010
    Fijn om weer wat van je te horen. Je maakt genoeg mee! Maar fijn dat het goed gaat. Lekker genieten en ja, dat het wat kouder wordt daar is niks aan te doen. Ik hoop dat het hier een beetje mooier weer gaat worden. Vorige week was het wel lekker weer. Zo'n 25 graden! Hmmm, heerlijk hoor die zon.

Nou geniet nog en tot de volgende keer.

Liefs Leonie
  4. Tante Diny en Chris:
    2 mei 2010
    Fijn dat het goed met je gaat, en ook met Simon goed is.
    ik wens je veel succes met je EHBO examamen, en veel succes met je sollicitaties.
    Butters is ook goed gegroeid.

veel liefs uit almelo.
    Tante Diny
  5. debby:
    7 mei 2010
    hoi cris!!!

ik ben volgens mij weer helemaal op de hoogte van het leventje van jou "down under"!!!
    leuke foto's, schetig hondje die kleine butters, heerlijk uitwaaien op het mooie strand, uiteten, en de hollandse look!!
    ziet er allemaal goed uit.
    volgens mij gaat het goed met je... ik moet zeggen dat ik je nog steeds mis bij de boomhut!
    wat je nog niet weet is dat ik al vanaf eind maart met een burn-out thuis zit en flink met mezelf aan het werk moet om weer de oude debby te worden!!
    ben al redelijk op de goede weg maar mis de kindjes en collega's toch wel!
    hey lieve cris het ga je goed daar en succes met het vinden van een leuke baan en gezellige collega's!
    doe butters een knuffel van me en tot het volgende berichtje...

groet, debby