Huren in Australie is geen fluitje van een $-cent!

21 maart 2010 - Belmont, Australië

Gisteren zijn wij naar LADY GAGA geweest en het was super geweldig! Wat 'n goede show, het was eigenlijk meer een musical, er zat ook een verhaallijn in.
Check de video, het geluid is niet al te best, dus zet je microfoon maar zacht!

We zijn de afgelopen weken druk geweest met zoeken naar een huurhuis. Ze hebben hier niet zoiets als een woningstichting, het gaat allemaal via een makelaar. Alle huizen worden dus door de eigenaars verhuurd.
Ze verhuren hier geen flats zoals in Nederland, de goedkoopste optie hier is een huis met 2-3 slaapkamers en redelijke keuken/badkamer in de prijsklasse van €150 - € 250 per week (dat is zo'n €600 - €1000 per maand), dit is echt het goedkoopste wat je kunt krijgen. Dit lijkt misschien duur, maar dan krijg je wel een heel huis met tuin en je betaalt hier bijna geen rekeningen, denk aan ziektekosten en de electriciteit is hier veel goedkoper.
Dus op naar de makelaar. Bij sommige makelaars werden we gelijk al weggestuurd met: ' Wij accepteren geen mensen met huisdieren, of de eigenaar het nou goed vindt of niet' en bij anderen is de regel dat je een zogenaamde 'huisdieren contract' moet ondertekenen. Hier staat als eerste regel op dat huisdieren alleen op de veranda en in de tuin mogen verblijven, dus NIET in het huis, terwijl regel 6 beschrijft: ' De huurder betaalt professionele reiniging van vloerbedekking wanneer het huis wordt verlaten'. Beetje tegenstrijdig, of niet?
En dan heb ik nog niet eens verteld dat je, voordat je in een huis gaat wonen, borg moet betalen tussen de (omgerekend) €500 - €700 en dan nog eens de eerste maand huur voorschot.

Goed, we hadden een aantal huizen die ons wel wat leken. De makelaar organiseert dan een 'open dag', waar alle geinteresseerden kunnen komen kijken. Je krijgt dan gelijk een aanmeldingsformulier mee en je kunt je dan aanmelden voor een bepaald huis. Wie de beslissing maakt, zijn wij nog niet achter. Maar op het formulier moet je natuurlijk al je gegevens invullen, of je huisdieren hebt en wat voor soort en ras, of je rookt, je baan en hoeveel je verdient enz.

Huis nr. 1:
Locatie: Belmont
Slaapkamers: 3
Prijs: €975,- per maand

De receptioniste van de makelaar bleek de eigenaar te zijn van dit huis en gaf ons de hint dat ze wellicht wou zakken met de prijs, aangezien het veelste duur is voor het type huis.
De titel van de advertentie was: 'Most Pets Welcome', dus dat was veelbelovend, dachten wij.
Toen we het huis binnenstapten, dachten we dat we in de jaren 70 beland waren. De vloerbedekking, badkamer, keuken en gordijnen stamden zeker nog uit dit tijdperk en er stond een rare oven of iets dergelijks die waarschijnlijk zelfs nog uit de jaren 40 komt! Maar het was een redelijk groot huis met een supergrote tuin.
Maar nee, hier kun je gewoon niet wonen met je nieuwe meubelen op een jaren 70 tapijt!

Op naar huis 2:
Locatie: Nord's Wharf
Slaapkamers: 3
Prijs: €760,- per maand

Goede locatie, redelijk huis van de buitenkant. Van de binnenkant ook een redelijk huis, weer vloerbedekking in de woonkamer (ik houdt niet echt van vloerbedekking), maar de keuken! Weer een jaren 70 modelletje in de kleur groen :S en de kastjes hadden glazen deuren. Ook weer een hele grote tuin, maar net iets te jaren 70 voor ons.

Misschien moeten we dan maar iets meer neertellen, dachten we! We hadden namelijk een heel mooi huis gezien vlakbij Simon's ouders, maar die was €890,- per maand. Maar dan heb je ten minste een redelijk uitziend huis, dus besloten we om maar eens te gaan kijken.
Dus wij arriveerden bij het huis en we waren zeker niet de enige! Er waren wel 30 andere geinteresseerden, waaronder hele families met kleine kinderen enz. Het huis zelf was perfect, mooie tuin! Toen we de aanmeldingsformulieren overhandigt kregen vroeg Simon hoelang het huurcontract zal zijn en de makelaar wist ons te vertellen dat de eigenaar het huis had willen verkopen, maar had besloten om het te huren voor een tijdje. Het huurcontract zou eerst 3 maanden zijn en dan werd er verder gekeken. Dit klonk dus een beetje verdacht, want de eigenaar woonde nog in het huis en alles was al ingepakt toen wij kwamen kijken. Waarschijnlijk wilde deze persoon dus mensen in het huis voor 3 maanden en inkomsten creeren en op het moment dat de huurders intrekken, het huis snel op de markt zetten. En dan maar hopen dat het binnen 3 maanden verkocht wordt!
Hier zaten wij dus niet op te wachten, om een mooi huis te betrekken en dan na 12 weken er weer uit te moeten en iets nieuws te zoeken.

Om een lang verhaal niet zo heel kort te maken, huren in Australie is shit! Even opnieuw de situatie bekijken dan maar!
De volgende dag kwam er eindelijk wel goed nieuws: Simon's broer deed ons een voorstel. Simon's broer en zijn vriendin hebben erover zitten praten om bij elkaar in te trekken. Aangezien zijn vriendin het huis heeft gekocht waar ze in opgegroeid is (en dit een groot huis is in een hele goede locatie) hebben ze besloten om in haar huis te gaan samenwonen. Hij dacht dat het een goed idee zou zijn om zijn huis te gaan verhuren en aangezien wij op zoek zijn... helemaal super natuurlijk, want dit huis is echt 10x beter dan alle anderen die we gezien hebben. Er zit een mooie keuken in, mooie houten vloer, 3 slaapkamers, grote tuin enz. En geen gedoe van makelaars, we kunnen er zolang blijven wonen als we willen en ook geen gedoe over huisdieren!

Het enige nadeel is, is dat hij net sinds een paar maand bij de vrijwillige brandweer zit hier in Belmont. Hij wil dus nog niet gelijk al naar een overplaatsing in Newcastle vragen (waar zijn vriendin woont). Dus waarschijnlijk wordt het pas augustus/september voordat hij bij zijn vriendin intrekt.
Maar goed, wij zitten hier prima en hebben besloten om zolang hier te blijven. Zo kunnen we eerst goed sparen en Simon wil ook heel graag de vrijwillige brandweer doen. Nu hoorde zijn broer dat er binnenkort weer posities vrijkomen bij de brandweer, dus kan Simon eindelijk solliciteren! En natuurlijk handig dat je broer er al werkt.

Dus de woonsituatie is bij deze opgelost. Tijd voor mij om eens aan 't werk te gaan, aangezien het bedrag op mijn bankrekening alleen maar kleiner wordt!
Mijn CV is vertaald, mijn diploma is vertaald en nu maar zoeken. Ik heb al heel wat kinderdagverblijven opgebeld hier in de buurt, maar geen succes. Toen zag ik een aantal advertenties op 't internet en wilde gaan solliciteren, maar die bleken al lang verlopen te zijn. Dit proces is dus nog in ontwikkeling, zeg maar.

Zoals jullie waarschijnlijk wel op de foto's hebben gezien, hebben we al een aantal dingen gekocht om alles een beetje huiselijk te laten voelen. Ook zijn we deze week gaan picnicken, dat was echt super! Ook een foto van de wandeling die ik elke ochtend maak met Butters, dat paadje gaat zo voor ong. 15 min. lang en dan kom je uit op een verlaten, klein strandje! Helemaal geweldig, daar kan Butters lekker los rennen enzo!
Ook is Butters voor het eerst in bad geweest bij ons, hij vond het geen succes, haha! Wat een schatje he! Hij is nu alweer bijna 4 maanden!

Adios Amigos!!

1. Desi:
    21 maart 2010
    Mooi verhaal Criz, fijn dat ik het nu even helemaal gevolgt heb.. En wat een superoplossing ja, heerlijk!
    Wat heb je je huisje toch mooi voor elkaar, ziet er supergoed en helemaal 'jou' uit, heerlijk!
    En Butters in bad, hahaha! Wat een heerlijk gezicht! Ook zo lief zit ie voor het raam op de eerste foto van je huisje!
    En Lady Gaga, zo gaaf! Je stond mooi dichtbij ofniet? Tof!

Ik spreek je! Liefs!
  2. Tante Diny en Chris:
    27 maart 2010
    Hallo Criz,
    Fijn dat je een mooie oplossing voor het wonen hebben.
    Je hebt het mooi ingericht, super gezellig.
    je hondje ziet er ook lief uit.
    ik wens je veel succes met het vinden van een baan.
    doe simon de groeten.
    liefs en groeten uit almelo.
    Tante Diny
  3. Tante Diny en Chris:
    4 april 2010
    HALLO GHRIS EN SIMON
    HIER EEN BERICHTJE VAN OPA EN OMA SIMON HARTELIJK
    GEFELICITEERD EN CHIS OOK EN VAN OPA OOK EN NOG FIJNE
    DAG TOE GEWENST
    VEEL LIEFS VAN OPA EN OMA .
  4. leo van lun:
    25 maart 2012
    Mijn vrouw en ik willen in december 2012 en januari 2013 onze zoon met zijn vriend in Sydney bezoeken
    Wij zoeken een huis of appartement in of in de buurt van Sydney
    Kun je ons helpen met tips
    Alvast erg bedankt
    Leo van Lun